academic]Journals

Vol. 8(7), pp. 236 - 243, October 2014
DOI: 10.5897/AJPSIR2012.081

Article Number: 735FC4B47749 African Journal of Political Science and
ISSN 1996-0832 . .
Copyright © 2014 International Relations

Author(s) retain the copyright of this article
http://www.academicjournals.org/AJPSIR

Full Length Research Paper

A social-semiotic engagement with representations of
President Robert Mugabe and Prime Minister Morgan
Tsvangirai in The ZimDaily.com from June 2008 to July
2013

Nyasha Mapuwei

Department of Media and Society Studies, Midlands State University, P. Bag 9055 Gweru, Zimbabwe.
Received 21 November, 2012; Accepted 15 September, 2014

THE FIVE-YEAR government of national unity tenure in Zimbabwe that brought together three leading
political parties namely the Zimbabwe African National Union-Patriotic Front (ZANU-PF), and the two
Movement for Democratic Change (MDC) parties came to an end when the country held successful
parliamentary and presidential elections in July 2013. As was the case in 2008, the ruling ZANU-PF
party won the 2013 election. Using the social-semiotics approach, this paper examines the
representations and portrayal of President Robert Mugabe and Prime Minister Morgan Tsvangirai
through editorial cartoons. Specifically, this paper assesses how, why and to what extent The
Zimdaily.com editorial cartoons representations reflected the happenings on the ground. Key research
methods used in this study are qualitative archival research, textual analysis, semiotics and content
analysis. Based on the mass communication theories of gate-keeping, agenda building, representation,
media and political economy theories, this paper argues that old fashioned conflict resolution and
conflict prevention tactics and strategies need to be improved as the modern society becomes
networked than ever. It was clear that peace building approaches such as those recommended by the
1992 United Nations resolution could not apply to Zimbabwe, but modern societies such as those found
in Zimbabwe need a multi-task diplomacy approach such as the one employed by the then South Africa
President Thabo Mbeki in resolving the Zimbabwean problem. The Zimbabwe conflict had become a
sub-continental problem and could have spilled into an armed violence or even an insurrection but for
the regional intervention and other multi-task diplomacy approaches, as manifesting through the
editorial cartoons, the result was the government of national unity and not war.

Key words: Diaspora media, inclusive government, agents of regime change.

INTRODUCTION

The coming of the information technology through the change process that swept long time rulers in Africa in
Internet in Zimbabwe and the continent of Africa at large the 1990s. These included Kenneth Kaunda of Zambia,
coincided with the almost unstoppable wave of political Mobutu Sese Seko of Zaire and Hastings Kamuzu Banda

E-mail: mapuwein@gmail.com.

Author agree that this article remain permanently open access under the terms of the Creative Commons
Attribution License 4.0 International License




of Malawi among others. The so-called Arab Springs
have also been ascribed to the ability of the opposition
parties to use electronic newspapers and other social
sites to unseat governments. The electronic newspaper is
seen in this period as the power behind the forces that
empower ordinary citizens to participate more directly in
their political system. Zimbabweans in the Diaspora have
come up with a number of online newspapers and the
ZimDaily.com is one such online newspaper seeking to
explain the performance of President Robert Mugabe and
Prime Minister Morgan Tsvangirai during the life of the
government of national unity in Zimbabwe from June
2008 to July 2013. The broad approach of this research
paper is to employ a social semiotic understanding of the
representation of the president and the prime minister in
a political marriage of convenience.

Background and context

The use of electronic newspapers as an alternative
media in Zimbabwe emerged in 2004 as a result of the
shrinkage of the hard copy locally produced newspaper
space due to the closure of four privately owned
newspapers. The Daily News and The Daily News on
Sunday were closed in 2003 for failing to register with the
now defunct Media and Information Commission (MIC).
The Tribune was closed in 2004 after failing to account
for its transfer of ownership from Media Africa Group to
The Tribune Group. Another privately owned newspaper
stable, The Daily Mirror and The Sunday Mirror closed
shop after a tag-of-war erupted between the owner
Ibbotson Mandaza and his partners who among them
were known Central Intelligent Organization operatives
according to The Zimbabwe Independent newspaper.

It is the reporters affected by the closures that went on
to establish online newspapers. Being journalists first
before being economic refugees, the professionals also
realized the need for electronic newspapers to satisfy
these virtual communities with updates from home.
Diaspora media can and should be understood as much
more than simply a means by which information of
interest to a given community can be exchanged, or a
means for communicating images of that community to a
wider society (Smith, 2001). Thus we need to understand
these media as spaces for communication in which the
identity, meaning and boundaries of Diaspora community
are continually constructed, debated and re-imagined
(Mano and Willems, 2008). This paper therefore, looks at
the representation of President Mugabe and his arch-
enemy Prime Minister Tsvangirai during the inclusive
government in Zimbabwe by the ZimDaily.com site
operating from the United Kingdom. .

Internet use in Zimbabwe

According to O'Brien (1997) the Internet is the largest

Mapuwei 237

network of interlinked computers in the world since it
does not have a governing body or a central authority
governing it or the amount or the use of content
transmitted. The Internet was established in the USA by
the defence department in 1969 to enable lateral
communications between the government and research
institutions. Computers were also expensive and only
elites and experts could afford them (O' Brien, 1997).
Deuze (1999) argues that the coming of the Internet led
to a new type of journalism called online journalism which
is characterized by “multi modality, hypertextuality and
interactivity.” This was supported by Dixit and Coronel
(2002) who said the Internet's relative freedom from
control allows small, underfunded and virtual unknown
groups to have a global presence by resisting authority in
through the use of information and communication
technologies in their fight for emancipation. Grazian
(2005) believes these technological changes encourage
the greater creativity, innovativeness, autonomy and
empower individual cultural producers, from web-based
gossip to grassroots political operatives.

The International Telecommunication Union (ITU 2008)
states that 1 351 000 people have access to the Internet
in Zimbabwe representing a 10.9 percent figure. Wurure
(2005) states that the posts and telecommunication in
Zimbabwe have the Internet backbone and offer leased
lines and dial-up services to Internet Service Providers
(ISPs). He added that the telecommunications was
responsible for registering domains such as .org, .zw,
and .gov. The number of ISPs grew from Six (6) in 2003
to the present 27 and this is ascribed to growing interest
in Internet subscription both by the business community
and the general public according to Shadreck Nkala,
chairman of ISPs in Zimbabwe. However, the fact that the
telecommunications department has the right to lease
lines to ISPs dampens the spirit of those clamouring for
freedom of expression as this enhances the chance of an
errant ISP to be deregistered. This paper brings out the
influence of online newspapers in the policy making
decision process in Zimbabwe.

Online newspapers black-listed

On 30 September, 2005, the Zimbabwe Independent
newspaper reported that the ruling ZANU-PF had
branded online media targeting Zimbabwean readers as
“terrorists, mercenaries, and puppets” used by the British
and the American governments to effect “regime change”
in Zimbabwe as a way of stalling the successful and
cruising land redistribution program. As a result, the party
drew a list of 41 online publications saying they had
launched a cyber war to promote a regime change
agenda. The ZimDaily.com is among the blacklisted
online newspapers. On 10 August, 2007 Dr Olivia
Muchena, then minister of Science and Technology, “We
are all aware that ZANU-PF is at war from within and



238 Afr. J. Pol. Sci. Int. Relat.

outside our borders. Contrary to the gun battles we are
accustomed to, we now have cyber war fares fought from
one's comfort zone, be it in the bedroom, office,
swimming pool etc- but with deadly effects.” Dr Muchena
challenged her audience to pause and think about who
was behind the creation of these websites, their target
audience and market, their influence and the impact they
have on Zimbabweans. In the article, Dr Muchena stated
that the websites had become weapons used daily to
fight the president (R.G. Mugabe) and the ICTs were now
a “rogue platform for high-tech espionage” to peddle
“virulent propaganda” and to delegitimize “our just
struggle against Anglo-Saxons”.

Nathaniel Manheru, believed to be the pen name for
the Permanent Secretary in the Ministry of Information
and Publicity George Charamba, wrote in his weekly
column published in The Herald of December 13, 2008
that the former Daily News in the Diaspora were running
“ghost sites” to spread lies about the political situation in
the country. “This Anglo-American corporation is running
a whole host of ghost sites and ghost reporters —
buttressed by a phalanx of cameramen. There is huge,
dirty money involved -party of it flowing into the public
newsrooms. The line between these journalistic misdeeds
and espionage grows thinner and thinner by the day. |
happen to know that the authorities are about to put a
price on those concerned, - and let no one cry,” wrote
Manheru.

The ZimDaily.com

The ZimDaily.com was started by Munamato Maiswa in
2005 from the United Kingdom before Gilbert Muponda,
who was based in Canada and also owns a number of
companies among them GM Research Institute, GMRI
Capital and 3MG Media, acquired a 50% controlling
stake in 2008 to become the group's Chief Executive
Officer. Muponda, briefly arrested in Zimbabwe on 11
August, 2011 and released the following day, almost six
years after he fled the country, is a prominent banker
having owned CFX, Century Bank and had shares in the
Royal Bank, all of which were impounded by the state in
a Reserve Bank of Zimbabwe initiated blitz on banks in
2005. He also owned ENG Capital, then the fastest
growing financial institution in Zimbabwe, claims in his
column that he was the first victim of the anti-graft
political campaign meant to silence and eliminate
independent business deemed undesirable by the
government of Zimbabwe (ZimDaily.com12-09-09). Thus
The ZimDaily.com project seeks to provide a platform for
those hurt by the government of Zimbabwe.

Media in Zimbabwean politics

Waldah (2004) states that the yardstick of a critical

assessment of the role of the media in politics ought to be
the principles that apply in a democracy and these
include the assessment of citizens' participation in free
public discussion of political and social issues without
fearing undesirable consequences. Interpersonal commu-
nication has been the obvious alternative and has played
an important information dissemination role in closely knit
societies when debating on political situations but with
the “great dispersion” of Zimbabweans because of the
economic hardship bedeviling the country since the turn
of the century, access to the media became increasingly
necessary for both those in the Diaspora and at home
seeking to acquaint themselves in political situation. The
media, especially the online media, has the capacity to
disseminate political messages quickly and widely enough
to be able to influence public debate thanks to the coming
of the Internet age. Thus the political importance of the
media include among other things, to mediate a
demaocratic political culture to the society. As a result, the
media that is open to different political ideologies, which
allow all sides to present their views, and defend people's
rights to express their political options, strengthen the
democratic foundations for any society (Coleman, 2000).
Thus the premise of this paper is to closely analyze the
role that the Zimdaily.com played in acquainting the
Zimbabwean populace with information on the perfor-
mances of the joint running of the political affairs of the
republic of Zimbabwe under the inclusive government
banner. This is done, knowing full well that the media that
provide selective information make it difficult for people to
keep themselves adequately informed of political matters
shaping their destine

Cartoons

Historically cartoons have been known for addressing
topical issues inherent in a given society and these
usually range from the rich versus poor relationship, the
uses and abuses of political power, dictatorial tendencies,
social iniquities and even the political situation in general.
This study examines the use of cartoons in online
newspapers against these normative expectations of the
use of cartoons. The research also examines the
liberative potential of Internet use in Zimbabwe where
media practitioners have often complained of restrictive
laws. According to Nyamanhindi (2006), cartoons are
important tools that can be used to expose policy
contradictions and defects in a democracy. Nyamanhindi
believes a cartoon says more than a sermon of a
thousand words saying it can ridicule absurdities of
political actions or other human frailties in a light-hearted
manner. Thus pomposity, cruelty, hypocrisy, virtues,
vanity and venality are usually the primary targets of
cartoons in the media. Cartoons have been very instru-
mental for positive and negative happenings throughout
the world and as seen by events that took place in



Denmark (2005), South Africa (2008) and Rwanda (1993)
where the cartoons were held responsible, among other
forms of the media, for fueling the in-famed 1994
genocide.

RESEARCH METHODS AND METHODOLOGY

The researcher applied mainly qualitative methods in data collection
and analysis. The social semiotics approach anchored this research
piece. A purposive non-probability sample of the ZimDaily.com
online newspaper was taken. This enabled the researcher to
identify the online newspaper that focused on the government of
national unity in Zimbabwe as well as the use of cartoons. This was
most appropriate because the research was not meant to
generalize the study but rather to investigate the variable relation-
ships. It was also appropriate because the researcher used
ZimDaily.com as a convenient sample. Archival research, case
study and trend analysis approaches formed the key data gathering
methods. Available data was in the form of editorial cartoons as
published from June 2008 to July 2013. Each edition of the online
newspaper under study had an equal chance of being selected for
the study. After the data was collected, the articles were analyzed
using content, hemernuetics of interpretation and diagnostic
approaches. According to Kerlinger 1986, (in Dominick 2006),
content analysis is a method of studying and analyzing commu-
nication in a systematic, objective and quantitative manner for
purposes of measuring variables. In the case of this study, editorial
cartoons were studied for their theme, message and tone with
regard to President Robert Mugabe and Prime Minister Morgan
Tsvangirai. The cartoons were classified as those that were either
promoting or critical of the two principals. This paper attempted to
study the messages in the editorial cartoons with the sole intention
of explaining how the inclusive government of President Mugabe
and Prime Minister Tsvangirai was represented in online
newspapers. According to Priest (1996), semiotics is the study of
signification and communication, signs and symbols. Thus in this
paper, semiotics became central as the researcher sought to find
out how meanings from editorial cartoons represented of the
inclusive government were constructed and meant to be understood
by the readers.

Research objectives

The major objective of this study is to critically assess the role
played by The ZimDaily.com newspaper in engaging locals by
painting a picture of the movement and performance of the
inclusive government. It is also the objective of this paper to explore
the political discourses forwarded in editorial cartoons under study
by looking at the structure, the political discourse, shared interests
and the political culture being forwarded to the readers.

RESEARCH FINDINGS

President Mugabe, as the face of the ZANU-PF regime
and its policies, dominated the cartoons published by The
ZimDaily.com and out of the analyzed 220 cartoons; he
was caricatured in 160 cartoons. This translated to a
72.72 percent representation of the president during the
period under study; 16.36 percent of the cartoons
focused on Prime Minister Tsvangirai while other
influential political figures claimed the remainder of the

Mapuwei 239

cartoons. However, the cartoons raised different issues
and themes as discussed below.

Failed ZANU-PF policies

Failures of the ruling ZANU-PF ideologies were correctly
depicted through the cartoons which included repre-
sentations of growing immigration and an increase in
non-partisan voting patterns. The failures by ZANU-PF as
depicted by their President were also clearly highlighted
through the shaping of virtual identities through failed
ideologies and information dissemination patterns.
President Mugabe and his ZANU-PF regime were
presented as a bunch of failures and as dictators in most
of the cartoons. President Mugabe is portrayed as
someone who never listens to advice and was not lenient
to dissent voices within his party and also within the
inclusive government. These were epitomized by the
cartoon published on 10 September 2008 in which the
President is figured as running away with the country
which is personified as a human being. Prime Minister
Tsvangirai and western donors were haplessly watching
as the President refuses the prescriptions and methods
of treatment being brought by western sponsored donors
as a solution to the Zimbabwean problem.

Political failure, which may be explained through
government interventions which lead to the inefficient
allocation of scarce resources were so abundant in the
editorial cartoons. This nearly showed that Zimbabwe is
living in an era of failed ideologies such as capitalism
(depicted by failure of Economic Structural adjustment
programs), neo-liberalism approaches during the 1990s’
waves of internet penetration, socialism and communism
approaches of the 1980s soon after independence from
Britain and Marxism approaches adopted during the early
years of self rule.

President Mugabe and his ZANU-PF style of gover-
nance are shown as a people who do not want to listen to
other people's ideas and especially to the ideas brought
by Prime Minister Tsvangirai and his friends from the
west despite them having a stronger financial arm and
the ability to solve the economic and political problems.
The cartoons however, seem to suggest that the solution
to Zimbabwe's problems lie in the hands of Prime
Minister Tsvangirai and the international community. All
this resulted in clear manifestation of political failure as it
resulted in mass protests, massive economic depression
and the glaring exploitative arrangement of political and
economic power and resource privileges.

The setting of one of the cartoons depicts a hospital, a
hospital bed and hospital equipment. The country
Zimbabwe is a patient and is on the brink of dying as the
patient is in bandages and also on a drip. President
Mugabe is seen taking away the patient at the sight of
foreign aid which is in the hands of white people who are
carrying aid kits. MDC-T leader Tsvangirai seems to be



240 Afr. J. Pol. Sci. Int. Relat.

directing the white and donor aids to the patient. The
Prime Minister is in a state of shock. Prime Minister
Tsvangirai has his own medical kit. President Mugabe
does not have a medical kit but is carrying the patient
away from those with medical kits. The context of the
cartoon largely falls under the idea of the success of the
inclusive government. The cartoon shows that the west,
who are backing Prime Minister Tsvangirai have a
solution to the hardships facing Zimbabwe but the
dictatorial tendencies of President Mugabe make it
difficult. The defiant President Mugabe and his regime
are portrayed as a people who do not want advice and
this is symbolized by his raising of a fist, dubbed the fist
of fury, which depicts his defiance and an unwavering
march against western ideologies.

Another cartoon shows that the solution to Zimbabwe's
economic and political problems lies with President
Mugabe accepting political assistance from none other
than Prime Minister Tsvangirai and his western allies.
President Mugabe, with a clenched fist, has come out
clear that the solution to Zimbabwe does not lie in
western aid. The fist shows that he is as defiant as ever
and he is determined to go it alone should the need arise.
This shows that The ZimDaily.com owners behind the
cartoon believe in western ideologies. The cartoon
implies that Mugabe has failed and is actually killing the
country by taking it away from the medical kits. This is a
wrong perception because not all countries following
western ideologies are successful and this is shown by
the Asian countries that are doing well without financial
aid from the west. The Asian countries such as Malaysia
and China are doing so well with very different policies to
those of the west. Solutions to political and economic
difficulties do not only lie in western aid. In pointing to the
west as the solution, the ZANU-PF regime may be
forgiven when they go on to point out that the Diaspora
media are working in cahoots with foreigners and the
MDC to effect regime change. The cartoons seem to
imply that regime change is the solution to Zimbabwe's
problems.

Crudely, the entire cartoon range on President
Mugabe’s ruling style during and before the government
of national unity clearly showed that deference to power
is socially, economically and politically crippling.

SADC intervention

The Southern Africa Development Community (SADC)
initiated political negotiations chair by the then South
African Preside Thabo Mbeki was very diplomatic in
every sense. Employing the Multi-Track Diplomacy
approach, President Mbeki proved decisive with his
correct reading and analysis of the kind of political
tension he was faced with in Zimbabwe. It was clear that
the traditional rationalistic approach to peace making and
conflict resolution would not apply to the case in

Zimbabwe because what was needed were preventive
measures and to full blown conflict resolution tactics as if
Zimbabwean were at war with each other.

Cartoons that covered the negotiations that resulted in
the formation of the Government of National Unity
indicated that President Mugabe and his ZANU-PF
colleagues were to blame for the long period taken during
the talks which began in July 2008 only for the Global
Political Agreement to be penned down in September
2008. The ZimDaily.com drew a number of cartoons
indicating that there was no light at the end of the
protracted talks. The online paper was however, proved
wrong. In the cartoon published on 08 August, 2008,
President Mugabe, representing ZANU-PF and its
policies and system of governance, is seen urinating on
the “talks” pot which is already cooking. During this time,
the nation was eagerly waiting for the outcome hoping
that the warring parties would agree and map the way
forward. The ZimDaily.com is however, playing with
people's anxiety by using this depiction to point out who
is to blame for the delay and probably suggesting that the
only solution is the change of regime for Zimbabwe.

Another cartoon that quickly comes to mind is the one
published on 17 August, 2008 in which the parties were
reaching a deadlock and this is blamed on President
Mugabe and ZANU-PF's dictatorial tendencies in which
the president is portrayed as a dictator who is not ready
to make concessions during the talks. The ZimDaily.com
came up with what they thought was the role played by
the regional bloc, SADC during the talks period and came
up with a view which implied that its heads of state were
more of parrots regurgitating President Mugabe's
dictations and demands. The cartoon published on 11
November, 2008 depicts a parrot which, in the thick of
negotiations, is heard telling Prime Minister Tsvangirai
that President Mugabe is saying they should share the
home affairs ministry. President Mugabe is not saying
that himself as he is depicted in a serious mood with no
intent to blink at a time when Prime Minister Tsvangirai is
shown gaping his mouth in apparent shock and
realization that the bloc was on the side of President
Mugabe and his ZANU-PF party. In another cartoon the
regional bloc plays the role of judge, but as Prime
Minister Tsvangirai and President Mugabe are in the
dock, the then South African President Mbeki the chief
judge is seated next to the image of President Mugabe
who is assisting him to judge or decide the fate of the
impasse on the thorny issues. The setting is the court,
and Prime Minister Tsvangirai is seen pensively looking
at the two judges in front but President Mugabe is
composed and is actually looking down as if he knows
the outcome. The consistence of the depiction of SADC
shows that regional organ is seen as useless. Way after
the beginning of the inclusive government on 30 October,
2009, the same bird, a parrot is used again but this time
the regional bloc is on Mugabe's shoulder calling for the
removal of sanction. The cartoon published on 22



November 2008 correctly implies that President Mugabe
is a member of SADC decision making hierarchy by
virtue of being a head of state. Thus being a member of
the SADC head of states, obviously the position taken by
the regional bloc would have President Mugabe's input.
As such, when the SADC heads of state meet to discuss
Zimbabwe, President Mugabe will be there as head of
state and Prime Minister Tsvangirai is not there.

Legitimacy

The issue of legitimacy was at stake in the political
tension that erupted in Zimbabwe following the disputed
2008 elections. Legitimacy in this case refers to the
generalized perception or assumption that actions of an
entity are desirable, proper, or inappropriate within some
socially constructed system of norms, values, beliefs and
definitions (Suchma, 1995). As such the selected editorial
cartoons sought to explain and explore lack of legitimacy
of leadership within the government of national unity.

A number of cartoons depicted the human rights
abuses and squarely put the perpetrator as Mugabe and
his ZANU-PF party thereby making it difficult for the
inclusive government to get foreign help. Another cartoon
shows President Mugabe with Prime Minister Tsvangirai's
mask implying that aid for the inclusive government from
the west can only be provided if Prime Minister
Tsvangirai, who has no human rights abuse record, is
used as the person to persuade the west to provide the
aid. The cartoon implies President Mugabe intends to
take the aid for his own use and ZANU-PF's benefit as
soon as the aid lands in Zimbabwe. The cartoon also
implies that the west is prepared to give the aid only if the
right person is in charge of the affairs in Zimbabwe which
is tantamount to say if the regime running the political
affairs of Zimbabwe is changed. In the same vein, a
cartoon published on 1 July, 2009 seems to confirm the
issue of human rights and its relation to financial aid from
the west. The cartoon says the financial aid had strings
but the strings were a change of approach to human
rights, good governance and rule of law. But a call of
change of political approach simply means change of the
ruling regime. Mugabe has indicated that he was in no
mood to negotiate the appointments of Gono and
Tomana to the extent that justice minister Patrick
Chinamasa said removing Gono was equal to removing
ZANU-PF in power as well in another statement where he
said only the president has the right to investigate the
conduct of the attorney general.

The ZimDaily.com saw it fit to shift the blame for the
failure of the economy on the shoulders of the people
who continuously vote for the perpetuity of the ZANU-PF
leadership both within the party (ZANU-PF) hierarchy and
the general voters. Thus the cartoons in this category
showed that those around him are doing everything to
convince him that he is the right person and his

Mapuwei 241

leadership is needed. This is a subtle way of mocking the
ZANU-PF hierarchy for failing to face the president and
challenge him even in party election. The cartoon below
depicts President Mugabe as the only Cock with a whole
host of hens which are representing all those within
ZANU-PF. The ZimDaily.com in this cartoon uses words
spoken by former ZANU-PF member Margaret Dongo.
The cartoon seems to imply that the yearly internal
elections to choose ZANU-PF leadership would not yield
a change of policies as no one within the party had the
“balls” to challenge President Mugabe. The cartoon
therefore implies that the solution to Zimbabwe's
problems lies in change of the ruling regime itself. All
levels of legitimacy were depicted in these cartoons.

Malnourished Povo versus Obese political elites

Communist and socialist ideologies apply the democracy
theory that focuses more on content than on form. In this
case, the approach seeks to give importance to socio-
economic rights of citizens instead of formal
independence of state power. As such a number of
editorial cartoons sought to portray abuses and
imbalances within the Zimbabwean society in which the
rich were becoming richer whilst the poor were becoming
poorer than ever.

The fat people images were so much recurrent
throughout the cartoons and were used to depict the evil,
the corrupt and the insensitive people who are in
positions of leadership. In one such cartoon, a fat
obviously political figure is seen hovering his forlorn
figure above the shell shocked nurse and the cholera
patients. He is clearly unshaken by the way the patients
are sleeping in twos for a bed made for one patient. With
his fist raised and commandeering the patients to shout
happy birthday to the president at the count of three
means he does not care for anyone except his president
who let him get rich.

The rich evil people are also seen in the cartoons in
juxtapose with the thin hungry people. The fat big people
are seen happily enjoying life at a time when the thin
ordinary people were suffering. One such cartoon was
published on 13 October, 2009. The cartoon is read in
the context of the call for the removal of targeted sanction
by the ZANU-PF elite who seem to continue enjoying the
fruits of having fought in the liberation war at the expense
of the majority of the people. The cartoon suggests that
the ordinary people are being used by the politicians who
happen to be the business people and also happen to be
the same people on the sanctions list. The depictions
show that the women and ordinary people were the ones
suffering from the economic, political and even religious
corruption inherent in the Zimbabwean society that The
ZimDaily.com saw it fit to use these people to garner
support from the masses against what they called the
abuses power by the elite. The relationship between



242 Afr. J. Pol. Sci. Int. Relat.

people in power and those being ruled seems to be that
of the horse and rider relationship even as the ordinary
people are the ones whose numbers would have voted
these people in power.

The povo, in a cartoon published on 02 October, 2009,
who are the ordinary men and women in society and
have been used to vote for politicians, are being depicted
as a people now distrustful of those with power,
emblematic of the history of a people enslaved and then
subjected to social, legal and political oppression after
the end of direct oppression. Thus the cartoon shows the
social injustices inherent in the Zimbabwean society and
blames both the politicians for taking advantage of the
povo's economic situation for manipulation as well as the
povo's failure to emancipate themselves by voting against
the real oppressors who are making them suffer on a
daily basis. The elite are throughout the cartoons
depicted as the corrupt and this is seen by big fat bodies
to the extent that in one of the cartoon the fat man is
calling his wife to come read the scale for him as he is
failing to read it for himself because of the big body which
the cartoon believes became more big because of the
coming of the inclusive government. The cartoons on the
fat and thin ordinary people imply that the inclusive
government did not make things better for the ordinary
Zimbabwean but actually made things worse and more
convenient for the corrupt who happen to be the elite.

Conclusion

The Zimbabwean conflict could and should be viewed at
three levels, namely: scarcity conflict, group identity
conflict and economic deprivation conflict. It was clear
from the selected cartoons studied that the root of
discounted came from the growing gap between the rich
and the poor and it took the ever diplomatic South African
President, Thabo Mbeki to calculatively smother the
otherwise monumental looming humanitarian and political
crisis into a preventable one. What was clear from the
manifestations of the editorial cartoon was that the
Zimbabwean crisis had eclipsed the normal national crisis
into a sub-continental crisis if not an international crisis
that needed to be diplomatically checked. The cartoons
also showed that what was at stake in Zimbabwe was an
erosion of human security as well as clear deprivation of
economic, social and political basic needs.

The editorial cartoons also drew their symbolic depic-
tions from the colonial legacy and newly independent
African states jubilation era in which state structures
clearly reflected and duplicated political party domination
of economic elites and in the case of Zimbabwe
domination of the so called “liberation war veterans” who
are depicted as untouchables. Civilian passivity was also
very clear in the editorial cartoons and this was depicted
by the inability of the ZANU-PF and the MDC political
parties failing to communicate at all level leading to the

SADC intervention.

From the depiction of the SADC intervention, it is clear
that the 1992 United Nations peace building adopted
approaches could not be applied to the Zimbabwe
situation as it was linear in design for seemingly monu-
mental task at hand and it also emphasized more on the
military aspects of the preventive approach, a negative
approach to conflict prevention and resolution. Instead,
Mbeki and his SADC team employed a positive approach
in which they sought to foster co-operation and integration
between and among key political and social groups
thereby embracing a pro-active processes and notions of
civil and sustainable societal norms.

The SADC intervention diplomatic policy also showed
that when different actors intervene at appropriate
intervals and using relevant tools and language can lead
to the construction of a cohesive network for preventive
action and conflict resolution. As a result, governments,
political parties and the civil society can build peace
constituencies around this appealing idea of conflict
prevention than to wait for the stage of conflict resolution.
As such, as shown by the editorial cartoons in which
Zimbabwea key political players were at the fore front of
the discussion, the conflict preventive measures calls for
ownership of the peace process by the warring parties as
well as understanding of the root cause of the conflict in
the first place.

Patience is key to the implementation of this conflict
resolution root as depicted by the cartoon showing
President Mugabe urination on the “talks” pot. At the
heart of a diplomacy approach such as the one employed
by Thabo Mbeki at the SADC group, is the notion of
prevention of an all out conflict such as an armed conflict.

The media, through the cartoon depiction of the GNU
five year governing period, were not helping matters as
they helped the perpetuation of old fashioned stereotypes,
traumas and hate language that demonized and de-
humanized the “other” depending on the political
inclination of each media entity.

The theory of legitimacy as employed by the media
through cartoon depiction of the GNU in Zimbabwe
offered a powerful way of appreciating the unforced
social and political disclosures made by the political
leaders and their parties during this time which resulted in
the provision of a platform for public political debate. The
cartoons depicted both the macro and micro levels of
legitimacy as they focused on both the moral and the
individual approval of the political leadership from the
society. Establishment, maintenance, extension and
defending of political legitimacy were all at the fore front
of the depiction of cartoons that focused on lack of
legitimacy on the party of ZANU-PF and its leader
President Robert Mugabe. As explained by Ashford and
Gibbs (1990), the cartoons under study showed that
legitimacy activities are normally intense and reactive as
political parties sought to counter threats of lack of it.

Power and equality theories were also at the forefront



of the cartoons depicting the GNU leadership as some
cartoons indicated that social equality should be based
on common ownership of economic resources in an
egalitarian perspective. It seems as if that the Diaspora
media were calling for the socialist form of equality whose
core focus is the absence of profound social, economic
and political divisions and differences among the
Zimbabwean people whether residing in the Diaspora or
at home. The editorial cartoons were rejecting the liberal
equality that focuses on legal equality but lacking social,
economic and political equality.

Conclusively, the findings confirm the main theoretical
underpinnings of the role of the press in society which
includes, among other concepts, the agenda setting and
agenda building theories, the ideology and hegemonic
theories, the network society theories and the theories of
power and resource allocation.

Conflict of Interests

The author has not declared any conflict of interests.

REFERENCES

Brien O, Harare B (1997). The Internet and the future of Financial
Services. Thomson-reuters; Canada Law Books

Coleman M (2000). Leadership and Strategic Management in
Education. SAGE Publications.

Coleman S (2000). The Media and the Public — Them and Us, Oxford
University Press, Oxford

Deuze M (1999). Online Journalism — Modeling the First Generation of
News on the World Wide Web; J. Internet 6:10.

Dixit A (2002). Incentives and Organisations in the Public Sector; An
Interpretations Review — J. Hum. Resour. 37(4):696-727.

Dixit A, Coronel M (2002). Scarcity as political strategy; Contesting the
politics of allocation. Routeldge; London.

Dominick J, Wimmer R (2006. Mass Media Research; An Introduction,
8" edition; Wadsworth.

Grazian D (2005). E-newspapers: Revolution or Evolution. The Annuals
of the American Academy of political and Social Science 597:209-
222.

Mano W, Willems W (2008). Emerging Communities, Emerging Media,
Westminster, London

Nyamanhindi R (2006). Cartooning Murambatsvina, Weaver Press.

Smith G (2001). Women and the Irish Diaspora. Routeledge; Francis
and Taylor group.

Suchman MC (1995). “Managing Legitimacy: Strategic and Institutional
Approaches”, Acad. Manage. J. 20(3):571-610.

Waldah R (2004). Politics and Persuasion: Media Coverage of
Zimbabwe's 2000 Election, Weaver Press, Harare.

Wurure P (2008). Internet Use in Zimbabwe. Information and
Communications for Development. World Bank Publications

Mapuwei 243

Newspapers

The Zimbabwe Independent — 30 September 2005
The Herald- 13 December 2008
The Sunday Times — 27 December 2008

Websites Accessed

http:/www.zimdaily.com
http:/www.zimdaily.com/blog.mutumwa/mawere — accessed 13/09/09
http:/www.zimdaily.com/forum - 28/10/09
http:/www.zimtelegraph.com/bias — accessed 02/08/11



